Sabtu, November 05, 2011

Ahad, Mei 29, 2011

Ujian Itu Rahsia Allah :)




Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri,sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita.


Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita,yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan yang bagaikan bahtera dilautan yang penuh dengan onak duri,ujian juga dapat mematangkan kita.
Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.

Jumaat, April 01, 2011

Open Your Eyes ^^



Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise

Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

Apa Ada Dengan Ikhlas??


“Iblis menjawab: Demi kekuasaan Engkau, aku akan sesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang ikhlas" (Surah Shaad: Ayat 82-83)


Dari Amirul Mukminin, Umar bin Khathab ra, ia berkata, “Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya segala amal perbuatan bergantung kepada niatnya dan tiap orang akan mendapatkan apa yang ia niatkan. Barang siapa yang hijrahnya kepada Allah dan RasulNya, maka ia akan mendapatkan pahala hijrah karena Allah dan Rasulullah. Barang siapa yang hijrahnya karena faktor duniawi yang akan ia dapatkan atau karena wanita yang akan ia nikahi, maka ia dalam hijrahnya itu ia hanya akan mendapatkan apa yang ia niatkan.” (HR Bukhari-Muslim)

Ali bin Abu Thalib r.a berkata, “orang yang ikhlas adalah orang yang memusatkan pikirannya agar setiap amal diterima oleh Allah.”

Imam Syafi’i pernah memberi nasihat kepada seorang temannya, “Wahai Abu Musa, jika engkau berijtihad dengan sebenar-benar kesungguhan untuk membuat seluruh manusia ridha (suka), maka itu tidak akan terjadi. Jika demikian, maka ikhlaskan amalmu dan niatmu karena Allah Azza wa Jalla.”


Khamis, Mac 31, 2011

Cuti2 Jogja Bersama Rakan2 Bandung!!

Kredit 2 Nadhrah 4 this video :)

video

ukhuwah fillah abadan abada :)

Sabtu, Mac 19, 2011

4 Kelebihan...

Assalamualaikum...



"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat "[Al-Mulk : 2]


Salah satu kriteria orang-orang yang lebih baik amalnya (Ahsanu 'amala) ialah memaksimalkan semua kemampuan dan kelebihan yang dimiliki. Ada 4 kelebihan yang dimaksudkan di sini...


1. WAKTU
Kita semua tidak akan dapat beramal kalau tidak ada waktu..malah, nak buat apa2 pun x b0leh kalau xde waktu...Inilah kelebihan yang Allah bagi.. satu tempoh di dunia yang mana kita juga lah yang menentukan bagaimana ia akan dihabiskan..apakah bermanfaat untuk kita untuk haru akhirat kelak?...

Mari kita ambil Solat Dhuha sebagai contoh. misalnya, hari ini kita ada kelas jam 8..dari pukul 7 sampai jam 8 ada masa yang boleh digunakan untuk menunaikan solat dhuha..yang dikatakan memaksimalkan kelebihan waktu untuk melakukan s0lat dhuha ialah melakukan s0lat tersebut dari jam 7 sampai jam 8....haaaa...1 jam untuk solat dhuha, lumayan tu....boleh jadi jugak masa untuk kita study (dgn niat untuk beribadah kepada Allah =)) lepas waktu isyak sampai pukul 10 malam nanti kita maksimumkan waktu study kita dengan belajar terus...xde selingan untuk tengok movie atau main game untuk menghilangkan mengantuk dan sebagainya...



2. ILMU
ye, kita semua ada ilmu...x kira la ilmu agama ke, kedokteran ke...tapi dah habis baik kah kita manfaatkan ilmu-ilmu ni?...kita tau yang kita dituntut untuk s0lat awal waktu...kalau nak memaksimumkan ilmu ni, makanya, yang paling baik sebelum azan lagi dah tunggu atas sejadah... sama jugak dengan ilmu medik...rasanya yang ni dh faham kot...



3. FIZIKAL
Yang ini gampang aja sih...contoh yang paling mudah ialah solat...sekarang, Alhamdulillah kita semua boleh lagi menunaikan solat dengan sempurna, mampu berdiri dengan baik, rukuk, sujud dan sebagainya...ya, ini kelebihan...ada orang yang tubuh badan dia sakit, dia hanya mampu untuk solat dengan cara duduk, ataupun berbaring....contoh lain...memang sudah disetkan biological clock kita untuk bangun awal pagi...untuk memaksimalkan fizikal kita yang memang dah fresh lebih kurang pukul 2 pagi untuk study, apa salahnya solat tahajjud dulu...


4. FASILITAS
Adei, kalau bahasa melayunya ape ea?...prasarana k0t...ini termasuklah kewangan kita, pakaian, tempat tinggal...sco0ter 0r m0t0r ke...kalau dah ada duit lebih tu, beramal lah dengan sedekah... Kalau ada motor, senang nak ke sana ke mari...tapi, dengan kelebihan mempunyai motor tu, mana tempat yang kita pergi??...dengan siapa?? ingat, di hari akhirat nanti, kita semua akan dipersoalkan tentang harta2 kita...ape ea yang kita buat ngan di0rang?? hmmm....

**************************************

semua kelebihan2 ini sangat penting dalam kita melakukan ibadah...sementara kita semua masih memiliki semua kemampuan dan kelebihan ini, marilah kita beramal...biarlah kita termasuk dalam golongan yang lebih baik amalnya...

-minta maaf kalau x pandai elaborate...ini cuma sedikit perk0ngsian dan juga peringatan buat diri sendiri...wallahu a'lam-

p/s: j0m pergi pengajian!!!

pictures courtesy of google

Jumaat, Mac 04, 2011

Salam Maulidur Rasul..



“ Dan tidak Kami (Allah) utuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam..”
Surah Al-Anbiya,ayat 107


Pernah 1 ketika, sedang Rasulullah berkumpul di dalam 1 majlis bersama para sahabat, tiba2 bergenang air mata Baginda S.A.W...
Para sahabat gelisah melihat sesuatu yg tidak mereka senangi di wajah Rasulullah. Apabila Saidina Abu Bakar bertanya, baginda menjawab, ‘..aku terlalu merindui saudaraku..’.

Para sahabat merasa iri hati hinggakan Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanyakan Rasulullah, "Bukankan kami ini saudaramu?“

Rasulullah menjawab : "Tidak, kamu semua adalah sahabatku..Saudaraku adalah umatku yg belum pernah melihatku tapi mereka beriman dan sgt mencintaiku... Aku sangat rindu untuk bertemu mereka“....

'Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat untuk Nabi, Wahai orang beriman! Berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam dengan penuh penghormatan kepadanya.‘
(Surah Al-Ahzab ayat 56)