Rabu, Mac 03, 2010


Fuh..setelah sekian lame aku x chat dgn besfren aku...tapi tadi ttbe2x ble 09 dia da..kitorg pn chatting la..igt nk tanye kbr je..and then dia tbe2x tanye aku taw tak 3 ciri org yg munafik...kalau selalunye aku cam brat r nk cakap bout bnda2x ni...cz takot t'salah cakap..(btol dulu aku mmg cmtu)..trok kn?? k back to da story..

n then ntah cmne ntah aku pn memberanikan diri la nk berbicara bout tu..maybe cz aku cm relax kot...ala cm ckp biasa dgn kengkawan...kitorg pn bincangla skit bout hadis yg berkaitan...tu yang buat aku terfikir ni....


3 ciri org munafik.. bunyiknye camni..

1. bila bercakap selalu berbohong..

2. bila berjanji selalu x menepatinya...

3. bila diberi amanah/kepercayaan,dikhianatinya..



wow..sgt mendalam efeknya kat roh aku ni.. mcm penah je jadik tiga2 sifat ni kat diri aku. aku xnak jadik org munafik.. hmm..seramnye.. aku igtkn aku xkn la tergolong skali.. betapa lalainye diri ini :(

astaghfirullah astaghfirullah...

sekarang da tahu, maka aku nk cuba menjauhkan diri dari ciri2 ni.. amin..camne ek?

1. cuba utk bersikap jujur tiap mase..there's no such thing as white lies..
2.jgn byk buat janji..jgn pandai berkata2 je.. n slalu selitkan insyaAllah bila berjanji..sebab kita tau, manusia hanya merancang, Tuhan yg menentukan..
3.bila dpt amanah tu,cuba lakukan dgn baik dan bersungguh2..bukan dgn sambil lewa..kalau da tau xleh buat jugak, kita cuba mintak tolong dgn org lain, yg lebih bagus dlm meng'handle' benda2 yg diamanahkan..


dan sebab tu jugak la..aku da buat keputusan yg aku rasa adil utk semua pihak. keputusan ape? rahsia...biarlah org2 tertentu je yg tau..ekekek :P

okey lah..dat was an eye-opener. aku mahu dekat lagi dgn Allah. betul kata Kak Ain.. bila kita dekatkan diri dgn Allah, diri terasa tenang je, semua urusan rasa cm lancar je.. i like~ moga aku dpt berubah..ke arah lebih baik! insyaAllah.. :)

Jomlah kita semua sme2x berfikir n berjuang untuk menjadi yg lebih baik...insyaAllah ~peace

2 ulasan:

  1. jom2..nak berubah gak 2 bcme a better person gak...doakan kami,bimbinglah kami,tegorlah kami...,andai kami tersasar...
    [tba2 rasa sebak lak...]

    BalasPadam
  2. amiin..aku jgk,any yg xbetul psl aku tegur la..

    BalasPadam