Sabtu, Mac 20, 2010

gundah gulana..


sedih, tanpa sebab yang aku sendiri tahu,
doa, telah ku baca dengan khusyuk sekali,
tangis, telah ku gugurkan tanpa ku sedari,
hati, berkecamuk mencari jiwa ini.

ya Allah, terimalah hambaMu ini
terimalah doa dan ibadahku
aku terasa kosong,kosong sekali
maafkan aku, leka dengan duniawi
maafkan aku, lalai mengingatiMu
maafkan aku, maafkan aku


dalam otakku sekarang, terbayang-bayang doa-doa yang pernah terlintas di depan mataku.. agar hatiku tidak dibolak-balikkan oleh Allah, agar aku dijauhkan dari fitnah, agar Tuhan menjaga ibubapaku sebagaimana mereka telah menjagaku.. tidak kurang juga doa agar pandangan dan maruahku terjaga.. dan aku kecewa dengan diri sendiri. doa itu penting, aku tak nafikan. tapi usahaku sendiri. ahh. depan cakap lain, belakang cakap lain. aku hipokrit sungguh.

aku benci sifat yang bernama nafsu ini. sebelum kau menghakimi aku, kau perlu sedar, nafsu yang aku maksudkan, bukan nafsu yang kau fikirkan. nafsu bagiku adalah sifat yang jelik, yang ada pada seseorang apabila menginginkan sesuatu sampai buat dia lupa diri. nafsu ada banyak. nafsu harta, nafsu gelaran, nafsu inginkan teman.

tapi aku tetap sayang kawan-kawan . tanpa mereka, aku mungkin tidak mengenal erti emosi dan kasih sayang (echehh). siapa aku dulu, sekarang, dan nanti, banyak dipengaruhi oleh kehadiran mereka. kalau kau rasa kau kawan aku, memang kaulah yang aku sebutkan. aku tak menyimpan apa-apa prasangka buruk sekarang. aku menganggap semua adalah teman, walaupun kau membawa diri ke arah jalan yang aku tak setujui. kau adalah kau, kau yang tentukan hidup kau, dan aku disini, bila kau perlu, bersedia untuk menyambut tangan kau.

nampaknya, aku dah berjaya melalut dan lari dari topik asal. tapi aku tak kisah. aku suka. sebab akhirnya aku dapat menenangkan jiwa aku yang sering dilanda banyak permasalahan yang tak koheren. jika kau berjaya sampai ke tahap ini, kau wajar menerima sebahagian dari hati aku. sebab kau telah tunjuk betapa pentingnya kewujudan aku dalam hidup kau. terima kasih.

5 ulasan:

  1. mari kita smgt!!!yahhhhh~maju ijo maju.. :D

    BalasPadam
  2. haha..makasih cik roda!!!
    bertuah cik ijo da kwn cm cik roda yg rajin berkomen ni...ske!! wee~~

    BalasPadam
  3. salam..be tough k...=)Allah sentiasa beri yg terbaik tok kite...ape2 pun,setiap yg terjadi ade hikmah..=)trus S.E.M.A.N.G.A.T!!hehe

    BalasPadam
  4. hehehehe...bertuahnya cik roda sbb dapat cik ijo y rajin melayan ni..heheheh...sukeeeee~ :D

    BalasPadam
  5. hehe....pokoknye dua2x bertuah kn cik roda!!!

    k.dayah: btol2x..thx ye.....akak pn sme...semangat ek

    BalasPadam