Isnin, Mac 01, 2010

ikhlas

assalamualaikum wbt,

based on apa yang dicatat and ingat.pada awalnya,tazkirah pertama yang kita semua dapat adalah tentang IKHLAS.kalau ikut pemahaman aku,aku nak ringkaskan and maybe give some opinions pasal benda ni.pengisian ini dari kak timah dan ada juga kakak2 yang bagi tambahan.

IKHLAS.
bagi saya dulu,ikhlas ni,bila kita memberi sesuatu kepada orang tu,cukuplah tgk orang tu tersenyum sebagai balasan.contohnya,hari jadi mak,belikan dia baju and dia cakap thank u and senyum.bahagia bukan? :)

daripada kak timah.
ikhlas berdasarkan perkataan arab,khalas yang bermaksud selesai.maksudnya,kita membuat sesutu itu sampai habis,sampai selesai.ya pastilah,ikhlas itu bila kita tidak mengharapkan sebarang imbalan.
berdasarkan satu hadis Rasulullah SAW, (maaf taktau detail hadis ni),

  " ikhlas ni seperti semut yang hitam atas batu hitam dan pada malam yang gelap."

so,ikhlas tu perbuatan baik yang tidak kelihatan di pandangan mata orang lain.

ikhlas tu juga (kalau tak salah aku lah)
   
   "ikhlas itu rahsia antara Pencipta dan hamba-Nya,tiada syaitan atau malaikat yang terlibat"

dasar atau principle (cheh cam report biochem plak) ialah niat sendiri.mungkin,kita tak dapat nak lakukan sesuatu perbuatan yang baik,tapi kita ada niat di dalam hati,itu juga dikira ikhlas.
untuk students cam kita semua ni,even belajar itu kalau niat kerana Allah SWT dan ikhlas,juga diterima sebagai ibadah.tapi,tak cukuplah kalau kita hanya niat ikhlas utk study,tapi buku tak pegang pun.

janji ada usaha,itu yang Allah nilai.

kalau kita ikhlas,contohnya,belajar,kita takkan terganggu kalau kita dapat results yang kurang memberangsangkan.lain lah kalau yang menangis-nangis air mata darah bila dapat results yang tidak baik.itu,jelaslah yang niat kita study tu

kerana untuk mendapat A atau results yang bagus.

tapi bohong lah kalau kita kata kita kebal,bila dapat results kurang,tak rasa sedih langsung.ya lah,kita semua manusia biasa,tidak lari dari perasaan sedih ni.lagi-lagi sejak kecil lagi,kita diasuh atau sudah diterapkan belajar 'exam-oriented'.maksudnya kita belajar untuk exam,hanya untuk exam,bukan kerana curiousity atau kerana cinta ilmu.macam aku la kan,sebaik saja keluar dari lecture hall after exam,seolah-olah,ada butang 'flush' yang ditekan kat otak aku ni,semua yang sudah dibelajar,pasti swirling macam toilet yang diflush.lupa!

ini peringatan buat diriku juga.sebab,belajar medic ni banyak cabaran.banyak sangat examnya.dari exam terbesar sampai la micro pico test.semua mentraumakan,takut sangat dengan inhal.tangan sejuk bila dr.jun ingin announce siapa yang tidak lepas pre-test anatomy. -.-;;

insyaAllah,kalau kita ikhlas,niatkan study atau apa-apa sahaja perbuatan baik kerana Allah SWT,kita akan dipermudahkan urusan,malahan mempunyai side-effect results bagus.sebab apa?sebab once kita betul-betul niat ikhlas utk Allah SWT,pasti kita bersungguh-sungguh.stay up!minum kopi!menghabiskan beribu-ribu rupiah (;p) untuk photostat soalan contoh,hsc dll.
tapi,mcam mana pula yang memang dah ikhlas habis,tapi sayangnya,results mengecewakan?nah,bak kata cik aisya humaira di post "mengapa kita diuji",itulah salah satu ujian.Allah nak test,sama ada kita betul-betul ikhlas dalam belajar tu,betul ke utk Dia?ye,mmg,cakap mmg senang,aku sendiri pun akan meraung atau frust kalau results tak ok.tapi,marilah kita saling memberi semangat dan bantuan sesama sendiri.banyak bersabar,banyak berserah once kita dah berusaha.
ingat,

Allah SWT nilai USAHA kita,bukan results kita.

sebab results tu,terletak pada tangan Allah nak bagi apa.kita sebagai hamba ni terima sahaja.and ingat juga,failing studies tu kira-kiranya antara ujian mini.mungkin satu tamparan utk kita yang students ni.
kuatkan semangat!

aku cakap macam ni,bukan aku tak pernah fail ke ape,pernah je.kalau ingat balik masa A-Level.sebelum AS,mmg semua kantoi.mmg frust.rasa bodoh.tapi Alhamdulillah,dapat kekuatan dan teruskan berusaha~

aku banyak relate kan topic ikhlas ni dengan belajar sebab itulah antara aktiviti utama kita selain makan and tidur.and susah kan nak niat ikhlas ? takpe,kita sama-sama cuba.insyaAllah boleh.

okay,banyak plak da tulis.harap cik-cik yang lain boleh bagi opinion pasal topic ikhlas ni.
sekian,
assalamualikum wbt.

7 ulasan:

  1. syabas!
    luv u~
    org beriman akan bersama org y dicintainya d akhirat kelak..makanya..jom!

    BalasPadam
  2. salam^^

    salam ziarah adik2 tercinta...
    waaaahhhh...sangat2 bersemangat adik2 yang dirindui ni...
    moga semangat tu akan kekal sampai bila2...

    a very nice entry...
    teruskan menulis...
    dan terus sebarkan semangatmu pada mereka di sekeliling...^^

    "sesungguhnya kerja mengembankan da'wah itu adalah taufiq dari Allah...DimudahkanNya bagi sesiapa yang ada kebaikan dalam hatinya...Tugas ini satu penghormatan dan bukannya bebanan..."

    salam rindu,
    kak miss, jakarta...

    BalasPadam
  3. salam..
    kpd rkn seperjuangan..
    seronok dgr cite2 adik2 yg semangat semo..
    xsaba nk berjmpe.. =)

    trase ukhwah dr jauh..
    -kak dib jakarta-

    BalasPadam
  4. maaf..satu pandangan mungkin dari orang baru belajar..=)

    " ikhlas ni seperti semut yang hitam atas batu hitam dan pada malam yang gelap."

    x silap, kata2 nie dari Imam Hassan al-Banna..
    wallahualam..

    syukron jazilan..=)
    pernah terbaca dalam buku menggapai syurga dengan hati..tulisan Amr Khalid..
    katanya,syarat2 diterimanya ibadah ada 2..1)amalnya harus benar mengikut syariat...hendaklah ia beramal dengan amal saleh(18:110)..2)ikhlas..dan janganlah ia mempersekutukan seorg pun dalam beribadah kpd Tuhannya(18:110)..

    once kita buat apa2 pun niat kerana Allah dgn ikhlas,InsyaAllah, mcm mana teruk pun hasilnya kita akan redha..memng susah utk menerima..tapi, itulah yang dikatakan sebagai ujian.. selamat bermujahadah dan selamat beramah(kta dr. hirzi dalam tazkirah HOT FM)..=)

    BalasPadam
  5. 'side effect result bagus'

    hahahah comel.... i like!

    k fathimah - jkrt

    BalasPadam
  6. salam..baca post rasa mcm tgh merefleks diri..syukran adik2 ^_^

    ikhlas wat keje walaupun bukan tugas qt, ikhlas tlg sesama qt, krn qt adalah satu, jiwa qt satu, aqidah qt satu, cinta qt satu, krn Allah...

    -k.Haa-jkt

    BalasPadam
  7. wasalam~
    heee tq kakak2 and cik roda atas dorongan and support.oh silap sikit dlm detail blog tuh,maaf ye.kalau ada lagi silap in future posts harap diperbetulkan.smoga kita suma menjadi muslimah y lebih beriman & disayangi Allah~
    basha! :D

    BalasPadam