Rabu, Mac 03, 2010

RasuLuLLah SAW pada Hari KebaNgkitan..



Assalamualaikum sahabat2...
Kisah ni sbnarnye sye bce lps dpromote oleh sorang sahabat baik nih.. sgt mnyntuh hati n mdahan dpt mmberi manfaat utk kte brsama..amin...

kisahnya bgini...Rasulullah prnah brsabda,

“Aku adalah orang (manusia) yang paling awal dibangkitkan dari kubur (bumi) pada hari kiamat yang tiada kebanggaan. Bagiku ada syafaat pada hari kiamat yang tiada kemegahan. Bendera pujian di tanganku dan nabi-nabi keseluruhannya berada di bawah benderaku. Umatku adalah umat yang terbaik. Mereka adalah umat yang pertama dihisab sebelum umat yang lain. Ketika mereka bangkit dari kubur, mereka akan mengibas (membuang) tanah yang ada di atas kepala mereka. Mereka semua akan berkata: “Kami bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan kami bersaksi bahawa Muhammad itu Rasulullah. Inilah yang telah dijanjikan oleh Allah Taala serta dibenarkan oleh para rasul.”

so,saat hr kbangkitan, Jibril akan brtanya kat dunia,, mne kubur Muhammad.. tp, Bumi akan jwb, whai Jibril, aku tlh hncur,jd aku sndiri pun tdk tahu d mna kubur Muhammad.Tp,akhirnya,Jibril brjaya mncari kubur nabi, sbb ade cahaya yg mnerangi n ade 4 malaikat yg tnggu kt ctu..

Israfil pun akan kte, wahai roh yg baik,kmbalilah kmu kpd jasadmu..

Tp kan kwn2,, nk tau x pe soklan prtama nabi stelah dihidupkan smula??

Nabi tanye kat Jibril,,whai Jibril, d mnakah Umatku?? Pstu Nabi mnangis.. Jibril pun tnye knape? Nabi jwb, Aku nk tau bgaimana keadaan umatku...

lihatlah kawan2.....bgitu sygnya nabi kat kta kn??

lps tu,, jibril pun jwb umatmu tngh mnghadap Allah..utk dihisab..tp mse tu, ade yg brjalan lmbat, ade yg seolah-olah mmikul bban yg berat..semuanya merasa tkut utk mnghadap Allah pda hri pengadilan..

Allah pun brfrman :
“Wahai hambaKu! Dengarkanlah kamu baik-baik kepadaKu tuduhan apa-apa yang telah diperdengarkan bagi kamu dan kamu semua melakukan dosa! Hari ini, Kami akan membalas setiap jiwa dengan apa yang telah mereka usahakan. Hari ini, Aku akan memuliakan sesiapa yang mentaatiKu. Dan, Aku akan mengazab sesiapa yang menderhaka terhadapKu. Wahai Jibril! Pergi ke arah Malik, penjaga neraka! Katakanlah kepadanya, bawakan Jahanam!”

Jibril pun mngarahkan Malik m'bawa nraka jahanam..mula2 Malik cm ragu2..ni prbualan antara malik n jibril:

Malik : Hari apakah ini Jibril?


Jibril : Hari pembalasan...

Malik berkata: “Wahai Jibril! Adakah Allah Taala telah mengumpulkan makhluk?”

Jibril menjawab: “Ya!”

Malik bertanya: “Di mana Muhammad dan umatnya?”

Jibril berkata: “Di hadapan Allah Taala!”

Malik bertanya lagi: “Bagaimana mereka mampu menahan kesabaran terhadap kepanasan nyalaan Jahanam apabila mereka melintasinya sedangkan mereka semua adalah umat yang lemah?”

Jibril berkata: “Aku tidak tahu!”


Malik pun mnjerit la pnggil nraka Jahanam..nraka pun dtg tp mcm mne dtg,wallahua'lam..Allah je yg tau..mse ni la air mte mnusia brcucuran..ibu2 pun dh campakkan anak2 entah ke mne..btapa gerunnya hr pmbalasan..

Nabi2 yg lain mula mminta prtolongan Allah utk diri mereka sndiri:
mula2 nbi Ibrahim:

Baginda brkata,“TuhanKu dan Penguasaku! Aku adalah khalilMu Ibrahim. Kasihanilah kedudukanku pada hari ini! Aku tidak meminta kejayaan Ishak dan anakku pada hari ini.”

Diikuti Nabi Musa pulak:

“KalamMu. Aku tidak meminta kepadaMu melainkan diriku. Aku tidak meminta saudaraku Harun. Selamatkanlah aku dari kacau bilau Jahanam!”

seterusnya Nabi Isa:
“Tuhanku... Penguasaku.. Penciptaku! Isa roh Allah. Aku tidak meminta melainkan diriku. Selamatkanlah aku dari kacau bilau Jahanam!”

tp...bla smpai turn Nabi Muhammad SAW:
Baginda mminta: “Tuhanku.. Penguasaku Penghuluku.... !Aku tidak meminta untuk diriku. Sesungguhnya aku meminta untuk umatku dariMu!”
Neraka pula berseru: “Wahai Tuhanku... Penguasaku dan Penghuluku! Selamatkanlah Muhammad dan umatnya dari seksaannya! Selamatkanlah mereka dari kepanasanku, bara apiku, penyeksaanku dan azabku! Sesungguhnya mereka adalah umat yang lemah. Mereka tidak akan sabar dengan penyeksaan.”

Malaikat Zabaniah menolaknya sehingga terdampar di kiri Arsy. Neraka sujud di hadapan Tuhannya.
Air mata mengalir seperti air mengalir. Suara ratap umat-umat manusia semakin kuat. Nabi Muhammad SAW lebih-lebih lagi sedih. Air matanya telah hilang dan kering dari pipinya. Sekali, baginda SAW sujud di hadapan Arsy dan sekali lagi, baginda SAW rukuk untuk memberi syafaat bagi umatnya.

lihatlah teman2..betapa sayangnya Nabi pda kta...snggup sujud d hadapan arsy brulang kali smata-mata nk dapatkan syafaat buat umatnya...Marilah Kta renungkan Pngrbanan ni.. Mdahan kta akan mnjadi hamba n umat Muhammad yg beriman n solehah.. sama2 la kta brjuang dlm mrebut syurga Allah yg Maha Hebat..insyaAllah..

1 ulasan:

  1. kubur itu adalah 'checkpoint' pertama apabila melangkah ke alam sana. if da first checkpoint lepas, maka lncarlah checkpoint yg seterusnya..klu sebaliknya, maka terganggulah perjalanan checkpoint yg seterusnya (nauzubilllah min zalik)..

    BalasPadam