Isnin, Mac 22, 2010

peringatan.

assalamualaikum wbt,

lama sangat da x post pape dalam ni.
baru semalam,aku dapat berita dr ayah aku,ada sedara yang meninggal.
sedara aku tu meninggal accident,dia tumpang kawan dia naik motor,otw pulang dr kl,then kene langgar dari belakang oleh orang foreigner yang mabuk.
mula2 mmg terkejut gila,sebab hari tu ada gak jumpa sedara ni,walaupun x rapat and x berapa nak kenal,tp tau die baya kurang lebih kita atau lebih muda.
and nyawa dia dah kene tarik pada usia yang sangat muda ni.
mari kita sedekahkan Al-Fatihah utk dia.

aku dgr perkataan mati/meninggal.cam takut.takut gak.
kalau tgk cerita SAW kan,mmg mangsa2 tu diugut dengan perkataan mati,sama ada mati meletup ke apa ke.
kenapa ya kita semua takut mati?
sebab kita ni ada penyakit wahan ke?
sebab kita ni terlalu cintakan dunia ni?and takut akhirat ni?
kalau bagi aku,aku tahu,aku kalau mati..
dosa bykkkk sgt.macam abislah.masuk lah neraka.

tapi mati ni tak bleh betol nak elak.
sebab mmg kat tangan Allah SWT,terserah kepadaNya lah nak tarik nyawa sape-sape pun.
kita selalu terlupa perkataan mati ni.
bila buat aktiviti seharian,mesti duk fikir pe nak wat esok,esok ada praktikal apa,ada exam ape,apa yang kene study.ape yang nak beli.
banyak berangan pasal masa depan lah pokoknya.
bukan nak kata bende tu salah,sebab aku pun sama je,2x5.
tp bila dgr berita tu cam tersentak,aku boleh mati bila-bila je,semua atas kehendak Allah SWT.

yang sedih pasal berita kemalangan tu,sedara aku tu mati sebab orang mabuk yang langgar.
probably dia dah memang hati-hati.
tapi orang punya sikap cuai tu plak.
aku wondering gak camne family dia boleh tak terima berita ni.
mesti marah sangat dengan orang mabuk tu.
tapi teringat cerita cik aisha kemarin waktu usrah.
pasal marah.
kalau kita marah sebab kehilangan orang yang disayangi akibat kecuaian orang lain,kita seolah-olah mempertikaikan keputusan Allah SWT nak tarik nyawa orang kita sayang tu.

aku yakin,ramai yang takut 2 bende ni:
  1. mati
  2. kehilangan orang yang disayangi.
number 1 tu mesti (harap-haraplah) risau dengan bekalan amal ibadah kat dunia ni tak cukup lagi kat akhirat.mesti risau seksaan yang menanti sebabkan dosa yanng bergunung-gunung kat dunia ni.Ya Allah,ampunilah dosa hamba Mu ini.
aku banyak doa,aku nak jadi anak solehah yang boleh tarik mak ayah aku ke syurga nanti.

number 2 tu.bila fikir,kadang-kadang takut gile nak fikir.sebab top list dalam orang disayangi ialah ibubapa,adik beradik,kawan-kawan...(bf gf tu xpayahhhh la yeeee).cam takut gila nak bayang kehilangan dierg ni nanti.macam mana lah kalau mak ayah da takde nanti?
aku berdoa yang Allah SWT panjangkan umur dierang so dierang pun boleh lah beribadah lebih kat dunia ni.
aku tak tau camne nak face ujian kehilangan dierang.sebab...rasa die mesti berat yang amat.
tapi,Allah SWT akan uji kita semua dengan sesuatu yang Dia tahu yang kita boleh hadapi.

apa yang aku nak sampaikan cumalah satu peringatan yang hidup kita ni boleh berakhir bila-bila je.aku pun selalu gak lupa.so mari kita sama-sama saling ingat mengingatkan.anytime and anywhere.kat jalan raya ke,gempa bumi ke,terjatuh tangga ke,tiba-tiba sakit ke.tapi yang boleh kita buat,ialah utk preparasi diri and juga berhati-hati di mana-mana pun. *yang naik motor and gerek kayh!* :)

and juga.
selalu lah anta msg 'i love u' kat mak ayah.
menunjukkan penghargaan kepada teman-teman baik kita.
mana tau itu yang terakhir.

4 ulasan:

  1. tersentuh ngan cerita cik mscara....dunia kata p,kubur kata mai...huuu~~

    BalasPadam
  2. luv u la cik mascara~~~ huhu.. mmg btul,, kta suma takut mati,tkut sgt2 khilangan org yg kta syg.. btul kta cik mascara tu... bila smpai 1 saat, Allah nk trik nyawa kta, atau nyawa org2 yg kta syg..mst la kta sdih kn!! dh lma hdup brsama-sama dorg, tp tba2 sja hlang dlm skelip mata..tp syukurlah, sbg org Islam, kta msih ada iman..kalu kta tngok org kafir, bila ada anggota kuarga yg mninggal, mst meraung-raung..tp sbg islam, kta prcaya yg smua kat dnia ni xkkal.. smpai 1 msa, kta psti kmbali kpd Pncipta yg Maha agung...hnya Dia yg kkal d dnia ini~~

    BalasPadam
  3. cik roda:yupyuppp~hang hati2 naik gerek tuhh.jakal amat berbahaya.

    cik aisha:hihi mesti terfikir mak ayah nii..tau takpe,skrg ni,harap2lah mak ayah kita sihat walafiat and agar umur dierg pjg.. :D

    BalasPadam
  4. wooowooooot~~~iAllah dear...kpd Allah aku berserah~~aku kan bjet samseng jln raya~...hg pon hati2 gak :)

    BalasPadam