Rabu, Mac 03, 2010

JANGAN PANDAI CAKAP JE..

Tadi tengah browsing kt internet...and then terjumpe la cerita ni!!! rase cam interesting...so nk share la dangan sme..cz cerita ni mengingatkan aku kat ape yang aku baru belajar about life...

Andainya, sewaktu kita berjalan santai di tepi pantai pada suatu petang, tiba-tiba kita menyaksikan ada seorang kanak-kanak sedang tenggelam timbul kelemasan, apakah TINDAKAN kita yang paling wajar pada saat itu??

Insan yang masih berjiwa fitrah, masih punya hati dan nurani, pasti akan sedaya upaya menolong si kanak-kanak, yang lantang berteriak meminta tolong nun di tengah laut.

Tetapi manusia boleh dibahagikan kepada beberapa golongan pada waktu ini..

A melihat termangu-mangu, terkejut tanpa membuat apa-apa.

B berteriak " Ada orang lemas..", kemudian bersahut-sahutan dengan C dan D.Berteriak sambil berharap agar ada yang sanggup menyelamatkan yang sedang kelemasan.

E berkejar mencari pelampung, tali dan bot yang boleh digunakan secepat mungkin untuk menyelamatkan kanak-kanak tadi.

Dan F tanpa berfikir panjang, merembeskan segenap adrenalin yang boleh, terus terjun ke dalam laut, berenang ke arah mangsa dan cuba menariknya ke tepi pantai.



Senario Kehidupan

Kebanyakan orang akan setuju jika dikatakan bahawa E dan F adalah insan yang terbaik teladannya dalam kisah ini.Dua insan ini sanggup bersusah payah,hatta sampai mampu mempertaruhkan nyawa sendiri, semata-mata demi seorang kanak-kanak yang mungkin sahaja langsung tidak dikenalinya.

B, C dan D pula mungkin merupakan 'murai-murai' yang cuba mengulas status terkini perkembangan kisah di atas. Mereka jenis yang tahu apa yang berlaku, faham apa yang perlu dilakukan dan sebagainya.Tetapi mereka hanya pandai mengulas, mengulas dan terus mengulas.

Dan sebulat suara semestinya, spesies manusia yang paling teruk adalah yang sedang termangu-mangu, terkulat-kulat memerhati , tidak tahu apa yang berlaku dan tidak langsung mahu menawarkan huluran bantuan pada yang perlu..

Ini secebis senario dalam kehidupan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan