Sabtu, Mac 06, 2010

renung2xkn dan selamat beramal. :)

okeh la.so hari ni saya nak jadi macam prof izzi tazkirah hotfm tu, dan berkongsi sesuatu,
yang insyaAllah akan membantu kita untuk menjadi insan dan umat Islam yang lebih sempurna.
(ececehh)
yg ni pn lepas saya da byk tanya pendapat org n masih cuba nk praktikkan..hehe


saya nak ajak rakan2 utk sama2 mempraktikkan amalan ini
yang saya buat hampir setiap malam(masih mencuba)
waktu tengah free gitu,lagi2 sebelum tidur


1.mula2, imbas kembali apa yang da berlaku pada hari tersebut,apa yg kita da lakukan tanpa sedar
2.cuba mencari hikmah disebalik setiap kejadian
3.mengingatkan diri bahawa mungkin apa yg terjadi itu suatu peringatan dari Tuhan
4.cari alternatif untuk mengelak dari tertimpa benda yg sama(yg buruk je la)
5.bersyukur dgn nikmat yg Tuhan kasik(lagi2 bila da dpt berita gembira)
6.mengingatkan diri utk jgn menyesal dgn apa yg berlaku dan jadikan ia sebagai pengajaran
7.tanamkan azam baru untuk perbaiki diri sendiri untuk hari2 yg seterusnya
8.beri semangat/booster kepada diri sendiri..utk hidup yg lebih bermakna dengan keluarga di rumah, dan bakal keluarga kita nanti..wuwuwu


(lepas tu bace la doa ape2 ke.itu sendiri2 pon da tau kan..ehehe)

harap2 rakan2 dpt la try buat

saya juga nak tambah sikit2
saya percaya diri saya seorang yg selalu berpandangan positif
yang memandang setiap masalah sebagai cabaran
dan setiap kegembiraan sebagai nikmat
maka, saya agak rimas jika orang selalu mengadu dan mengeluh

being negative all the time will hold you back.(tapi lately saya ni negatif je..mne pergi saya yg dulu?)
betul tak?
" eh saya xbole buat la"
"adui habis la saya"
"kenapa ni kenapa tu"
"xsuka xsuka xsuka..!"

awak mengeluh, saya pun turut ikut mengeluh
bukan apa, setiap benda insyaAllah ada penyelesaiannya
jangan la cepat berputus asa dan melatah
cuba jadi kreatif sikit dan tangani masalah itu dengan penuh keyakinan
kalau salah boleh cuba lagi
macam main game, reset je bole start over kan
tak susah pun
jangan bataskan diri sendiri xsemena mena
tenangkan diri, dan buat apa yang patut
biarlah orang nak gelakkan kita, orang nak pandang pelik kat kita
hidup ni, adalah suatu proses pembelajaran bukan?

selalu la muhasabah diri..
hati akan lebih tenang
dan kita lebih senang untuk menerima hakikat dan kesusahan
tak ada benda yang susah. yang jadik susah tu bile kite cakap susah.
USAHA,tawakal,dan doa. cukup, insyaAllah.


Saya masih lagi dalam fasa untuk memahami...tp at least saya mencuba kn..time kasih kt semua kwn2x yg support..
(rafah,tiqa,bella,syafi,nadrah,sue,husna,huda, amalina,min,k.ain,k.tikah,k.ruhana n semua la..sori x dpt nk list)

1 ulasan: